Thursday, January 7, 2010

live show project (tx)

Alhamdulillah...


Dengan rasa syukur ke hadrat Illahi, terima kasih kepada ahli kumpulan Cinemart di atas kejayaan menjalankan projek Penerbitan Kamera Berbilang dengan teratur dan tersusun semalam.

Projek ni macam yg korang tgk muzik2 kat tv3. lebih kurg ar. bile tgk tv mcm xde ape je. tapi kat dalam konti, tuhan je yg tahu mcm mane sibuk n gelabah nye (selain lecturer).. hehe.

artis yg di undang masa projek ni ialah Farah Asyikin, Fazli Zainal, Shah bintang RTM, Rubisa AF, Maya MIIM,n Mira MIIM. haha.

thank yg tidak terhingga kepada artis yg sudi datang menjayakan projek kami ni. thank you thank you thank you!

Sedikit kisah pasal projek ni..

Ada 5 group utk buat projek muzikal. kitorg (Cinemart Studio) group yg ke 4. biasalah dalam group mesti ada masalah punye. lambat buat keje, tangguh keje n sbg nya. masa pre-production (persediaan awal) aku dh shoot vt utk tema awal group kitorg bertemakan wanita dan muzik. tp tukar tema last minit. burnn vt awal. n buat vt baru. thank kepada jannah and brader senior kitorg sbb jadi talent utk host.. tq tq tq!

Perkara yang menarik pasal projek ni :-

1. Setiap kali commercial break, semua crew akan bertukar posisi.
2. Setiap crew dapat merasai kesemua jawatan yang ada dalam senarai. (director, PA, etc)

ha bayangkanlah kitorg yg amatur ni bertukar posisi. nasib baik la dah siapkan documentation yg lengkap utk rujukan. tampal kat dalam studio n dalam konti.

-Aku jadi FM utk cue Fazli Zainal. best die x sombong.
-Jadi switcher utk Farah Asyikin. best dpt rileks skit n dpt layan die nyanyi kat monitor.
-Jadi Director utk lagu 'dari sini ke bintang2' Farah Asyikin. Lagu die laju so aku guna fast cut. gelabah gila sbb jarak shot ke shot 5-6 saat. nk cue vt operator lg.

huhu alhamdulillah aku pelajari kesilapan masa rehearsal. 2 kali buat rehearsal n byk kesilapan yg aku buat n aku dpt betulkan.

Sebelum tx bermula, aku kurg yakin ngan crew pompuan dalam group aku. sbb pompuan ni cepat gelabah kalo tsilap. tp dengan izin Allah, semua dpt buat dgn baik. ada sorg director ni, suara die halus. masa tu aku jadi cameraman 1. n aku x dgr langsung command die. aku hentam je shot tp bg shot yg aku rasa lawa. hehe

Pengalaman yg sememangnya tidak akan aku lupakan sepanjang hidup. tq en zul.

3 comments:

  1. wow wan.. ;)
    siap buat post ttg TX kita ari tu lg..
    bagus2..

    ReplyDelete
  2. wow maria o! pengalaman manis tu. tp byk kje lain pulak kne pk. huhu. apsal aku xleh bukak blog ko ni?? ajar aku. aku x bape pndai lg ni.

    ReplyDelete
  3. "thank kepada jannah and brader senior kitorg sbb jadi talent utk host.. tq tq tq!"

    waaa,,credit nama saya lahh. i l0ike! brader senior tu helmi. hehe.

    sama2 dapat pengalaman. give n take!
    thankyousomuch :)

    p/s: group korang best blanja jannah lunch, n boss belanja makan ais krim mahal.wooooooo!

    ReplyDelete